جستجو در سایت

عضویت / ورود

مزایای عضویت

رادیو آرمانشهر بانک مقالات آژانس عکس
صفحه اصلی
اخبار معماری
آژانس عکس
بانک مقالات
نمایه نشریات
بانک پایان نامه ها


/ گفتمان و معماری


با دکتر امیر محمد خانی؛معماری بازارچه های ایرانی

دکتر امیر محمد خانی ؛از ویژگی های اصلی بازارچه های قدیمی شهرهایمان آن بود که این گره های شهری(بازارچه ها) شاهد همکاری وهمدلی صمیمانه اقتصادی وتجاری بودند ولی امروز در مراکز تجاری نظام دیگری حاکم شده است حضور بوتیک ها ومراکز تجاری در هر گوشه از خیابانهای شهرمان این همکاری وهمیاری را تبدیل به نوعی رقابت در تجارت کرده است.

به گزارش ستاد خبری مرکز معماری دکتر امیر محمد خانی مدیر مرکز معماری ودبیر علمی سلسله نشست های الگوی شهرهای ایرانی-اسلامی در راستای برگزاری نشست علمی" معنویت در بازارچه های ایرانی" گفت؛شریانهای شهری وگره های شهری از مهمترین نقاط تشکیل دهنده شهر محسوب می شوند ، در معماری ایرانی اولین گره های شهری بازارچه های ایرانی هستند که در آن تبادلات انسانی ودر واقع رفتار شهروندی شکل می گیرد بنابراین محل اجتماع شهروندان، که بازارچه ها از مهمترین این بناها است ارزش زیادی در معماری دارد.

وی در ادامه گفت؛از سوی دیگر همانطور که بسیاری از اندیشمندان متذکر شدند هویت شهر وابسته به تبادلات انسانی وخاطرات جمعی است واز آن جا که محل ارتباطات انسانها باعث به وجود آمدن خاطرات جمعی است بنابراین بازارچه ها از مهمترین مراکزی محسوب می شوند که باعث به وجود آمدن خاطرات جمعی در میان شهروندان هستند چرا که هویت شهروندی در این مراکزشکل ویا قوت می گیرد که متاسفانه به دلیل رویکرد صد ساله حوزه شهرسازی مغرب زمینی در شهرهایمان این عناصر هویت ساز در بازارچه های قدیمی شهرهایمان دچار تغییر شده اند، تا جایی که این فضاها به جای فضایی برای تجارت محله ایی ومبادلات اقتصادی به سمت فروشگاه هایی جدا از یکدیگر پیش می روند که باعث فاصله گرفتن افراد جامعه از یکدیگر می شوند.

رئیس دانشکده معماری سوره بااشاره به نشست های علمی مرکز معماری حوزه هنری ادامه داد؛سلسله نشست های الگوی شهرهای ایرانی –اسلامی با هدف حضور معنویت در ارکان اصلی شهر برگزار می شود، که در نشست سوم یعنی پرداختن به معماری بازارچه ها سعی می شود رویکر فاصله وپراکندگی در مراکز تجاریکم شود چرا که در گذشته ، شکل گیری با روح معنوی رخ می داد به طور ی که در بازارچه های قدیمی شهرهایمان شاهد همکاری وهمدلی صمیمانه اقتصادی وتجاری بازاریان بودیم ولی امروز در مراکز تجاری نظام دیگری حاکم شده است حضور بوتیک ها ومراکز تجاری در هر گوشه از خیابانهای شهرمان این همکاری وهمیاری را تبدیل به نوعی رقابت در تجارت کرده است.

وی با اشاره به نشست علمی معنویت در بازارچه های ایرانیگفت؛ در این نشست علمی که با حضور دانشجویان واساتید معماری برگزار می شود شکل گیری نوعی از فضا با ویژگی های معماری گذشته ووجود روح معنویت در معماری بازارچه ها که باعث تقویت ارتباط اجتماعی می شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در آخر ابراز داشت؛ باید بسیار تاسف خورد که امروز در بناهای شهرهایمان در حوزه شناخت فضاهای شهری مسائل روحی وروانی که در ارتباطات شهری خلاصه می شود جای خود را به کاربرد ظاهری وشکل ساختمان داده است، ما امیدواریم با نگاهی معنوی به فضاهای شهر مان به باطن شهرمان بیش از ظاهرآن توجه کنیم.

شایان ذکر است مرکز معماری حوزه هنری در راستای برگزاری سلسله نشست های الگوی شهر های ایرانی-اسلامی، در سومین نشست خود با حضور دکتر مهدی حمزه نژاد ودکتر هادی محمودی نژاد موضوع معنویت در بازارچه های ایرانی را مورد بررسی قرار خواهد داد.


تاریخ انتشار : 9/10/1391 | 2736 بازدید | نسخه قابل چاپ


نظرات

نام :

ایمیل :

نظر :

کد امنیتی :