جستجو در سایت

عضویت / ورود

مزایای عضویت

رادیو آرمانشهر بانک مقالات آژانس عکس
صفحه اصلی
اخبار معماری
آژانس عکس
بانک مقالات
نمایه نشریات
بانک پایان نامه ها



برگزیدگان مسابقه عکاسی هویت در معماری معرفی شدند

مسابقه عکاسی هویت در معماری با معرفی برگزیدگان خود ورونمایی از 63 اثر نمایشگاهی به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی مرکز معماری اسلامی، مراسم اختتامیه مسابقه «عكاسی هویت در معماری» با حضور محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، اساتید معماری و دانشجویان و علاقه‌مندان، چهارشنبه 6 اردیبهشت در حوزه هنری برگزار شد.
فرهاد احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مهندس معمار، در این مراسم با بیان اینكه 12 سال قبل وزارت مسكن و شهرسازی روز معمار را در زادروز شیخ بهایی در شهر اصفهان جشن گرفت، اظهار كرد: متاسفانه این حركت از سوی وزارت مسكن و شهرسازی دنبال نشد و هر سال انجمن‌ها و دانشگاه‌ها برنامه‌هایی به این مناسبت برگزار كردند و خوب است كه وزارت خانه‌ها و دولت هم در این روز به خصوص مشاركت داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این كه دیدگاه‌های مختلفی درباره هویت در معماری وجود دارد، گفت: برخی مسئله هویت را امری ذاتی، برخی اعتباری می دانند، اما مسئله ای كه وجود دارد این است كه نمی‌توان از هویت فرار كرد. اگر پا را از مرزهای كشور به بیرون بگذاریم، نخستین چیزی كه به ما می‌گویند این است كه اهل كجا هستید؟ و ایرانی بودن برایمان هویت می‌شود. باورهایمان نیز بخشی از هویت ما است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: فضای زندگی خود را در برخی بخش‌ها مانند پوشش یا غذا و ... تغییر داده‌ایم و این تغییرات از یك صد سال قبل آغاز شده است. امروز در ساختار دیگری در مقیاس كلان به نام شهر و در مقیاس خرد به نام معماری زندگی ‌می‌كنیم. مسئله معماری و شهر می‌تواند مهمترین چیزی باشد كه در باقی ماندن و حفاظت از ما در زندگی تاثیر می‌گذارد. باید بازبینی كنیم كه تغییرات صورت گرفته در معماری آیا كمكی می‌كند كه در شرایط بهتری قرار بگیریم.
احمدی گفت: بزرگ‌ترین بدنه معماری در طول تاریخ، مسكن بوده است و امروز هم همین گونه است. واژه مسكن مفهومی است كه از آرامش می‌آید و ما می‌توانیم مسئله تغییر ماهیتی كه در نحوه زیست مردم كشورمان ایجاد شده، بازبینی كنیم و ببینیم چه چیزهایی به دست آورده ایم و چه چیزهایی از دست داده‌ایم و آیا در مجموع شرایط بهتری به لحاظ سكونت در زندگی امروز داریم و یا با تحولات در بخش هایی مشكل ایجاد كرده‌ایم.
وی با تاكید بر اینكه مهم‌ترین چیزی كه هویت را می‌سازد، معماری و شهر است، گفت: معماری بزرگ‌ترین مداخله‌ انسان در زمین است و به همان نسبت كه این مداخله خیلی جدی است، دغدغه ما نسبت به این مداخلات هم باید جدی‌تر شود. تصور می‌كنم امروز به جای كلماتی مانند بهره‌وری از طبیعت و معماری و ... كلماتی را مانند مداخله به كار می بریم تا كمی محتاط باشیم. ایجاد تغییرات در بستر زمین، امروز با بار منفی همراه است و دلیل این موضوع هم این است كه در دورانی به دلیل شناخت علمی و تسلطی كه پیدا كردیم، از منابع و زمین سوء استفاده كردیم و امروز، برایمان محدودیت ایجاد شده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینكه بحث هویت از درون محیط و نحوه مداخله ما در محیط می‌آید، عنوان كرد: نحوه مداخله ما هم منشاء محیطی دارد. ما توانستیم تغییرات جدی در محیط ایجاد كنیم كه باعث به وجود آمدن تغییراتی در وجود انسان‌ها شده است. البته این تغییرات پایدار نخواهد بود. به عنوان ایرانی در سرزمینی كه تنها 20 درصد آن قابل زندگی است و آب محدودی در این سرزمین وجود دارد باید توجه كنیم كه چگونه رفتار می‌كنیم. معتقدم ایران زمین بستر و محیطی است كه به دلیل محدودیت‌های شدیدی كه در آن وجود دارد از مناطق سخت است و باید با لطافت خاصی با آن برخورد كنیم. اگر بیش از حد به این سرزمین فشار بیاوریم، آسیب می‌بیند و دریاچه‌هایش خشك می‌شود و آب و هوا تغییر می‌كند.
احمدی شاكله با اشاره به این كه شاكله اصلی معماری ایران از دیرباز متكی بر خورشید بوده است، اظهار كرد: خورشید در تابستان تهدید و در زمستان نعمت بزرگی برای ما ایرانیان به شمار می‌آید و به همین خاطر در معماری ایرانی چهار صفه به وجود می‌آید كه از ارتباط انسان با خورشید می‌گوید؛ این چهار صفه‌ها را در خانه‌های ابیانیه به زیباترین شكل ممكن می‌‌بینیم صفه‌هایی كه رو به خورشید هستند و از ایزدبانوی مهر تاثیر گرفته‌اند.
طراح سفارتخانه ایران در سوئد گفت: مسیحیان روزهای یك‌شنبه كه روز خورشید است به كلیسا می‌روند و تمام كلیساها به سمت شرق ساخته شده اما ما ایرانیان پیش از آیین مسیح به هنگام طلوع خورشید به عبادت می پرداختیم. هنوز هم برای ما شیعیان وقت عبادت صبح، ظهر و غروب است؛ یعنی هنگامی كه آفتاب طلوع می‌كند، زمانی كه خورشید به بالاترین حد خود می رسد و هنگامی كه خورشید غروب می كند و ما برای بازگشت دوباره اش دعا می كنیم.
احمدی كانون ایزدمهر را در معماری ایرانی حیاط مركزی دانست و افزود: حیاط مركزی كانون ایزدمهر بوده اما در ساختمان فضایی ایران زمین یك ساختمان لطیف تر بنام وضوخانه هم وجود داشته است كه تاثیر گرفته از ایزدبانوی آناهیتا بوده و همچنان هم در معماری ما مقدس شمرده می شود.
این معمار و استاد دانشگاه با اشاره به اینكه برخی به غلط منشا هویت ما را به روزگار صفویه برمی‌گردانند، گفت: اگر ما به دوره هخامنشیان نگاه كنیم با گونه ای معماری روبه رو می شویم كه تحت تاثیر معماری بابلی ها و قوم آریایی بوده است. در روزگار ساسانیان شهر ساخته می شود اما اولین مساجدی كه در ایران شكل می گیرد به دوره آل بویه برمی گردد و تحت تاثیر معماری اولیه اسلام است بدین معنی كه گنبدخانه ای وجود ندارد چرا كه گنبد نشانه اشرافیت بوده و تعداد مناره‌ها هم كم است.
احمدی در ادامه بیان كرد: در دوره مغول ها معماری چینی بر معماری ما تاثیر می گذارد و ما با بنایی چون گنبد سلطانیه مواجه می شویم كه متاثر از معماری چینی است اما فاخرترین بناهای اسلامی در روزگار صفویه شكل می گیرد تا آنجا كه بسیاری معماران بزرگ جهان در مواجه شدن با میدان نقش جهان اصفهان مبهوت و شگفت زده می شوند؛ چراكه مسجد، مدرسه، كاخ و بازار را در تركیب با یكدیگر می بینند و شهری كه صفویه در اصفهان می سازد هم براساس چهارصفه و حیاط مركزی است.
طراح سفارتخانه ایران در كره جنوبی به روزگار زندیه و تاثیری كه معماری هندی بر معماری ایرانی می‌گذارد، اشاره كرد و گفت: اكنون به مسجد نصیرالملك كه در شیراز است برویم با پنجره های رنگی كه هم سطح با زمین هستند، می بینم این نوع معماری متاثر از معماری هندی است كه در روزگار زندیه وارد ایران می شود و به ویژه در شیراز با عنوان مكتب فارس مورد استفاده قرار می گیرد.
احمدی پس از آن به روزگار آقامحمدخان اشاره و اظهار داشت: در دوره آقامحمدخان تهران در برابر عثمانی قرار می‌گیرد و به دارالخلافه شیعه تبدیل می شود و آنچه عامه مردم به عنوان معماری ایرانی می شناسند به دروه قاجار برمی‌گردد بسیاری از خانه ها ما در این دوره شكل گرفته و اگر به شهری مثل كاشان برویم بیش از ۱۰۰ خانه قاجاری می‌بینیم كه امروز تغییر كاربری داده به اقامتگاه سنتی و رستوران تبدیل شده است همه اینها نشان دهنده هویت در معماری ما هستند.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم نفرات برگزیده و تقدیرشوندگان به شرح زیر معرفی و تجلیل شدند:
سروش جوادیان، نفر اول با اثر چهار سوق بازار اراك
افشین میرزایی، نفر دوم با اثر رشت
محمدعلی میرزایی دمابی، نفر سوم با اثر مسجد امام اصفهان
همچنین در این مراسم از عباس پورجعفری راوری، سارا چهره گشا، نگار السادات موسوی صدر، سمیرا غفاریان قالیباف، امیر عنایتی و امیرحسین كمالی دولت آبادی تقدیر شد.
نمایشگاه شصت اثر منتخب این مسابقه نیز در گالری «ابوالفضل عالی» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ رونمایی شد و تا 15 اردیبهشت برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.





تاریخ انتشار : 9/2/1396 | 525 بازدید | نسخه قابل چاپ


نظرات

نام :

ایمیل :

نظر :

کد امنیتی :