Asset-1@20x (2)
ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است

با ما تماس بگیرید

مرکز معماری اسلامی حوزه هنری انقلاب

دو مفهوم معماری و شهرسازی ایرانی و معماری و شهرسازی اسلامی محور اصلی فعالیت های محتوایی مرکز معماری را شکل میدهند. معماری ایرانی با تداوم الگوهای فضایی، تداوم شکلی و حجمی با الگوهای فضایی مدرن، متکی بر فرهنگی ایرانی، یا به اتکای نظام دستگاهی آن میتواند برخی از راه های ممکن تداوم آن باشد. که مرکز معماری پذیرای همه این تنوع فکری میباشد. مرکز معماری باور دارد ظرفیت هایی در فقه و سایر علوم اسلامی وجود دارد که میتواند در تبیین و چیستی معماری گذشته اهالی مسلمان ایران و هم چنین بازکردن راه حل هایی نو برای حل مشکلات کشور و تحقق زندگی مومنانه مورد استفاده قرار گیرد. مرکز معماری، انقلاب اسلامی را دارای ارزش های متعالی همچون عدالت، هنر متعهد، تعالی روحی و معنوی انسان و … میداند. از این رو به دنبال تحقق این ارزش ها در عرصه معماری و شهرسازی کشور است.
مرکز معماری اسلامی حوزه هنری انقلاب اسلامی، آثار معماری را مطلوب میداند که شامل ویژگی هایی همچون موارد زیر باشند:
– هویت مند متکی بر هویت ایرانی اسلامی
– مساله محور و پاسخ گو
– متعهد و ارزش مدار

مرکز معماری حوزه هنری انقلاب اسلامی نهادی است تخصصی که در راستای تبیین اندیشه، تربیت نیرو، تولید محصول و طراحی و ترویج و توزیع کیفیت های هنر و معماری ایران اسلامی مأموریت‌های زیر را برای خود تصور می‌کند:

 

 

·         تبیین‌گر و رصدکننده

مرکز معماری، آثار معماری و فضای فرهنگی معماری و شهرسازی کشور را رصد کرده و در راستای تبیین جریان‌های اصیل و هویت‌مند معماری معاصر ایران تلاش می‌کند. صورت‌بندی و مدون کردن تلاش‌های معماران بعد انقلاب اسلامی به امید تبیین هنر انقلاب یا معماری موردنظر انقلاب اسلامی، شناخت معماری ایران در ادوار گذشته و ترسیم راه‌های آینده ممکن برای امتداد یا تحول آن مبتنی بر شناخت گذشته و وضعیت معاصر، از دیگر مأموریت‌های مرکز معماری است.

 

·         آموزش و تربیت معماران توانمند و متعهد

تحقق کیفیت معماری و شهرسازی ایران، در گرو آموزش و تربیت نسلی از معماران و شهرسازان متعهد است که بتوانند متناسب با بازار کار داخلی، مشکلات کشور و ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی دست به خلق اثر بزنند. ازاین‌رو آن دسته از نیازهای آموزشی که در مجموعه‌های دانشگاهی و خصوصی دیگر مورد غفلت واقع شده‌اند، موردتوجه مرکز قرار گرفته است. از آن جمله می‌توان به شناخت و درک معماری ایرانی و دستور زبان معماری ایرانی اشاره کرد.

 

·         ذائقه پرداز و ترویج‌دهنده

یکی از مهم‌ترین عوامل تولید آثار معماری باکیفیت، کارفرما و سفارش‌دهنده فهیم معماری است. اکثر حجم ساخت‌وساز در کشور خصوصاً در بناهای مسکونی توسط مردم سفارش داده و ساخته می‌شود. قطعاً افزایش شناخت از معماری باکیفیت و ارتقا سلیقه عمومی در ارتقا کیفیت معماری کشور مؤثر است.  مرکز معماری در راستای ارتقای سلیقه عمومی جامعه از طرق مختلف اقدام می‌کند. مجموعه‌ای از ابزارها نظیر ارتقای کیفیت آموزش عمومی هنر و معماری در دبیرستان‌ها، دوره‌های تخصصی، تولید فیلم و مستندهای کوتاه و… مدنظر هستند.

 

·         مطالبه‌گر و اثرگذار

حل معضلات و مشکلات حوزه معماری نیازمند مطالبه و پیگیری از متولیان امر است. متأسفانه بخش زیادی از مشکلات معماری کشور ریشه در مسائل خارج معماری دارد. مرکز معماری، مشکلات و مسائل کشور را دنبال کرده و با همکاری ارگان‌ها و مجموعه‌های دیگر به دنبال راه‌حل پیشنهادی برای بهبود این مسائل است. مطالبه و پیگیری راهکارها نیز بخشی از فعالیت‌های مرکز در حوزه رسانه خواهد بود.

 

·         گفتمان پرداز و جریان‌ساز

تغییرات و اصلاحات اساسی در حوزه فرهنگ بدون جریان‌سازی امکان‌پذیر نیست. حول مأموریت‌ها و اهداف مرکز معماری تلاش داریم گفتمان‌سازی کرده و جریان تخصصی و عمومی برای تحقق ایده‌های اصیل و مسئله‌محور را ایجاد نماییم.   

 

·         شبکه ساز و تسهیل گر

مرکز معماری تلاش‌های متعدد و پراکنده را همگرا، و با هم‌افزایی سعی در تحقق ایده‌های مطلوب تولید شده در دفاتر طراحی و مؤسسات آموزش عالی و… دارد. با دسترسی به شبکه از معماران متعهد سعی در ارتقای کیفیت معماری کشور دارد و از ظرفیت‌های این شبکه در راستای حل مشکلات کشور و تحقق وضعیت مطلوب بهره می‌گیرد

 

·         تهیه‌کننده و نمونه آفرین

با توجه‌ به ماهیت پیچیده و پرهزینه معماری، حوزه هنری باید تهیه‌کننده باشد به این معنی که عوامل تولید از جمله سرمایه، طراح، برنامه و… را برای تولید آثار مناسب معماری در کنار هم قرار دهد. حوزه هنری زمانی که در جایگاه مشاور و امین سازمان‌های دولتی قرار گیرد می‌تواند پروژه‌های معماری و ساخت این سازمان‌ها را چه از طریق برگزاری مسابقات عمومی و محدود و چه از طریق مرتبط کردن طراحان و دفاتر معماری به سازمان‌ها طرح‌ریزی کند

 

 

معرفی مرکز معماری اسلامی حوزه هنری