سرو در فرهنگ ایران از دیرباز نماد جاودانگی، استقامت و پیوند زمین و آسمان بوده است. همیشهسبز بودنش استعارهای از روح فناناپذیر و حیات ابدی به شمار میآمد. این معنا در معماری نیز بازتاب یافت؛ بهویژه در باغهای هخامنشی و ساسانی همچون پاسارگاد، که چیدمان سروها در محورهای اصلی باغها، نظمی کیهانی و نشانهای از استمرار حیات را القا میکرد.
در دورههای بعد، حضور سرو در معماری آرامگاهی و قبرستانها ادامه یافت. در آرامگاههایی چون تخت فولاد اصفهان یا دارالسلام شیراز، سرو هم بهصورت درخت کاشتهشده در محوطهی باغ–آرامگاه دیده میشود و هم به شکل نقش حجاریشده بر سنگقبرها. قامت عمودی سرو در این بافتها، نشانهای از عروج روح و باور به حیات پس از مرگ است؛ مرگی که در جهانبینی ایرانی پایان نیست، بلکه گذری به جهانی دیگر به شمار میآید.
هنرمندان ایرانی سرو را از طبیعت به «زبان بصری» در معماری و حجاری منتقل کردند. در گچبری، کاشیکاری و بهویژه سنگنگاری، تکرار نقش سرو در محرابها، طاقنماها و سنگقبرها باعث شد این درخت از یک عنصر طبیعی به نشانهای قدسی و فضایی بدل شود. این حضور را میتوان در آثاری چون مسجد جامع یزد، کاخ چهلستون اصفهان و آرامگاه شاه نعمتالله ولی در ماهان مشاهده کرد؛ بناهایی که در آنها سرو، بهصورت مستقیم یا نمادین، جایگاه ویژهای دارد.
نقش سرو بر سنگقبرها، ادامهی همان حضور آیینی در باغهای پیشااسلامی است که در معماری آرامگاهی اسلامی تکامل یافت. معماران با خلق فضاهای عمودی همچون گنبد و ستون، استعارهی «سرو ایستاده» را در کالبد بناها بازآفرینی کردند و سنگتراشان با حجاری سرو بر سنگها، این معنا را تثبیت نمودند. در دوره صفویه و قاجار، نقوش سرو اغلب با کتیبههای قرآنی و اشعار مرثیهای همراه شدند و به زبان تصویری مشترکی برای بیان جاودانگی و یادبود متوفی تبدیل گشتند.
نمونههای بارز این حضور را میتوان در آرامگاه حافظ شیراز دید؛ جایی که ردیف سروهای باغ با شعر و مرگ در هم میآمیزند. یا در تخت فولاد اصفهان، که دهها سنگقبر با نقوش سرو یادگاری از ایمان به جاودانگی روح هستند. در یزد نیز، سنگقبرهای محلی منقوش به سرو بازتابی از باورهای بومی و تداوم نمادگرایی ایرانی به شمار میروند.
منابع
Stronach, David. Pasargadae: A Report on the Excavations Conducted by the British Institute of Persian Studies from 1961 to 1963. Oxford, 1978.
Pope, Arthur Upham. Persian Architecture: The Triumph of Form and Color. London, 1960.
Wilber, Donald N. Persian Gardens and Garden Pavilions. Dumbarton Oaks, 1979.
Blair, Sheila S. & Bloom, Jonathan. The Art and Architecture of Islam 1250–1800. Yale University Press, 1995.
شفیعی، محمد. سنگقبرهای تاریخی ایران. تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی، ۱۳۸۶.